Reklama

Samochód elektryczny Izera -rusza budowa fabryki w Jaworznie | Modele, specyfikacje, spółka ElectroMobility Poland_SA.

Wczoraj, 9 maja 2024 r. Prezydent Miasta Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych Izery na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.

Wokół Izery, polskiego samochodu elektrycznego narosło wiele sprzecznych informacji, wątpliwości, a jego przeciwnicy kwalifikowali go jako tzw. skok na kasę. Tymczasem BUM! Już za chwilę rusza budowa zakładu produkcyjnego.

Wczoraj, 9 maja 2024 r. Prezydent Miasta Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych Izery na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.

Uzyskanie pozwolenia na budowę fabryki formalnie umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych.

IZERA – CO WIADOMO O ZAKŁADZIE PRODUKCYJNYM

Zakład zostanie wybudowany w dwóch etapach z maksymalną roczną zdolnością produkcyjną 300 tys. samochodów. Pozwolenie zostało wydane dla etapu pierwszego, którego powierzchnia zabudowy wyniesie 169 tys. m2. Fabryka będzie zakładem wysoko zautomatyzowanym, co pozwoli na efektywną i innowacyjną produkcję samochodów elektrycznych. Do końca 2026 roku zatrudnienie w fabryce może znaleźć 2000 osób.

IZERA – CO TO ZA SAMOCHÓD

Nazwa „Izera” pochodzi od rzeki płynącej przez Polskę i Czechy, jednego z dopływów Łaby.

W logo Izery jest wpisana igła kompasu, co ma oznaczać, że marka podąża własną drogą, konsekwentnie dąży do celu i wyznacza nowe kierunki. Na zewnątrz znajduje się heksagon podkreślający w założeniu nowoczesne technologie. Heksagon dzieli się na dwie części i przypomina ramiona, które z kolei odwołują się do skojarzeń z troską i bezpieczeństwem.

Izera będzie zbudowana na tzw. ramie produkcji firmy „Geely” (wykorzystywane m.in. w Volvo) określanej jako technologia SEA. Jest to rozwiązanie opracowane wyłącznie z myślą o samochodach elektrycznych.

Jest ona wysoce skalowalna – dostępna dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800 mm do 3300 mm, w zależności od wymagań.

IZERA – JAKIE MODELE

Dwa pierwsze modele to Izera T100 (kompaktowy hatchback) oraz Izera Z100 (SUV). Oba modele należą do segmentu C, czyli średnich samochodów.

IZERA T100

Izera T100 to pięciodrzwiowy hatchback o zasięgu ponad 400 km w zależności od pojemności baterii (od 40 do 60 kWh). Samochód ma być kompatybilny z większością ładowarek obecnych na rynku.

Izera T100 od 0 do 100 km/h rozpędzi się w 8 sekund. Maksymalna prędkość wyniesie 180 km/h.

Standardowe wyposażenie Izery T100 ma zawierać m.in. ESP, system ostrzegania przed zderzeniami oraz identyfikowania znaków drogowych.

Szacunkowa cena modelu Izera T100: 125 tys. zł.

IZERA Z100 SUV

Model Z100 ma być wyposażony w nieco większe baterie (51 i 61 kWh), dzięki czemu na jednym ładowaniu pokona dystans 450 km. Samochód będzie wyposażony w napęd na tylne koła i silnik o mocy 272 KM.

Szacunkowa cena modelu Izera Z100: 165 tys. zł.

Spółka ElectroMobility Poland S.A. powstała w październiku 2016 roku jako inicjatywa czterech polskich grup energetycznych – PGE Polska Grupa Energetyczna S.A., Energa SA, Enea S.A. oraz Tauron Polska Energia S.A. Każda z nich objęła po 25 % kapitału akcyjnego, uzyskując w ten sposób po 25 % głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy.

Źródło: Zdjęcia: Electromobility Poland Aktualizacja: 10/05/2024 14:26
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do