
Elon Musk poinformował, że jego firma kosmiczna SpaceX podejmie działania odwetowe po tym, jak Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) zaproponowała kary cywilne dla tej firmy w związku z dwoma startami w zeszłym roku.
FAA zapowiedziała nałożenie grzywny w wysokości 633 009 dolarów na SpaceX Muska.
Organ regulacyjny poinformował, że w maju 2023 roku SpaceX złożył wniosek o zmianę planu związanego z licencją na starty rakiet z Cape Canaveral Space Force Station, bazy wojskowej na Florydzie. Obejmowało to dodanie nowej sali kontroli startów i usunięcie sondażu gotowości z procedur czyli popularnej checklisty.
W kolejnym miesiącu SpaceX wykorzystało niezatwierdzoną salę kontroli startu do misji i nie przeprowadziło checklisty. FAA oświadczyło, że sprowadzi karę grzywny w wysokości 175 000 USD za każde naruszenie. Ponadto Musk może spodziewać się grzywny w wysokości 283 009 USD w związku z niezatwierdzonym wykorzystaniem przez SpaceX farmy paliwa rakietowego w lipcu 2023 r.
„Bezpieczeństwo jest motorem wszystkiego, co robimy w FAA, w tym prawnej odpowiedzialności za nadzór nad bezpieczeństwem firm z licencjami na komercyjny transport kosmiczny” – powiedział w oświadczeniu główny radca prawny FAA Marc Nichols. „Niedopełnienie przez firmę wymogów bezpieczeństwa pociągnie za sobą konsekwencje”.
Musk odpowiedział, nazywając działania FAA „ lawfare ”, czyli wykorzystaniem systemów prawnych i instytucji do delegitymizacji przeciwnika.
Zarzuty miliarda nawiązują do tego samego określenia, które jest często używane przez Donalda Trumpa, który skarży się na lawfare wobec ścigającym go funkcjonariuszom wymiaru sprawiedliwości.
„SpaceX złoży pozew przeciwko FAA za nadużycia regulacyjne” – napisał Musk we wtorek na X.
Ruch ten nastąpił około tydzień po tym, jak SpaceX skrytykował FAA i stwierdził, że przepisy powstrzymują go od latania rakietami, wskazując na grzywny i zapytania ze strony agencji rządowych. Firma stwierdziła również, że FAA przesunęła piąty test megarakiety Starship z września na listopad z powodu „zbędnej analizy środowiskowej”.
Trump, opierając się na rekomendacji Muska z sierpnia, powiedział, że miliarder mógłby objąć stanowisko nadzorujące komisję „zadaniową, której zadaniem byłoby przeprowadzenie pełnego audytu finansowego i wydajnościowego całego rządu federalnego oraz przedstawienie rekomendacji z drastycznymi reformami”.
Mogłoby to postawić go na czele nadzorujących samych agencji regulujących jego firmy, w tym FAA.
Musk poparł nazwanie komisji Department of Government Efficiency, a jej akronim DOGE nawiązuje do jego ulubionej kryptowaluty opartej na memach.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie