Reklama

Pozew Departamentu Sprawiedliwości przeciwko Google za monopolizację wyszukiwania cyfrowego w 2020 r. – konsekwencje dla rynku reklamy.

W poniedziałek sędzia federalny Amit Mehta orzekł, że Google zmonopolizowało rynek wyszukiwania online i ogólnych reklam w wyszukiwarkach, co narusza amerykańskie prawo antymonopolowe.

Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych pozwał Google w 2020 r. za zmonopolizowanie wyszukiwania cyfrowego działając na szkodę konkurencji, która w niektórych przypadkach albo zniknęła z rynku, albo poważnie ucierpiała na wskutek działalności Google.

Pojedynek z tym jednych z największych Bit Techów był pierwszym tego typu procesem od czasu sprawy Stany Zjednoczone kontra Microsoft z 1998 r., w której stwierdzono, że Microsoft zmonopolizował systemy operacyjne komputerów.

„Dominacja Google nie była kwestionowana od ponad dekady” – napisał sędzia Amit Mehta w orzeczeniu. „Google jest monopolistą i działało jak monopolista, aby utrzymać swoją pozycję. Naruszyło to sekcję 2 ustawy Shermana”.

Sędzia podkreślił, że wyłączne umowy Google z firmami takimi jak Apple pozwoliły mu podnosić ceny dla reklamodawców bez żadnych negatywnych konsekwencji. W uzasadnieniu wyroku czytamy również, że „nie ma dowodów na to, że jakikolwiek rywal ogranicza decyzje cenowe (…) które napędziły gwałtowny wzrost przychodów Google i pozwoliły mu utrzymać wysokie i niezwykle stabilne zyski operacyjne”.

W 2020 roku prawie 90% wszystkich zapytań wyszukiwania przeszło przez Google.

W ciągu ostatnich kilku lat organy regulacyjne nasiliły kontrolę antymonopolową Big Tech.

W bieżącym roku Federalna Komisja Handlu USA i Departament Sprawiedliwości złożyły pozwy przeciwko Amazonowi, Apple i Meta, a także inną sprawę antymonopolową przeciwko Google, która zarzuca praktyki monopolistyczne na rynku reklamy cyfrowej.

Orzeczenie sądu ma poważne konsekwencje dla Google i konsumentów na całym świecie.

Aktualizacja: 05/08/2024 23:41
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do