
Poprawność polityczna w Hollywood wkracza na nowy poziom, którego można było się spodziewać. Po licznych atakach na Akademię, która nie doceniała i nie dopuszczała filmów kręconych przez Afroamerykanów lub kobiety, członkowie kapituły postanowili jednoznacznie wskazać, jakie produkcje zostaną dopuszczone do najważniejszej kategorii. Aby mogły one kandydować do Oscara w 2024 r. jako "najlepszy film" będą musiały spełniać dwa z czterech standardów. We wtorek wprowadzono zapisy o kobietach, niedostatecznie reprezentowanych grupach rasowych lub etnicznych oraz osobach LGBTQ+.
Rzeczywiście, niektórzy niedawni nominowani, to produkcje, w których występowali prawie wyłącznie biali mężczyźni, jak choćby „1917” o I wojnie światowej, czy gangsterski epos „Irlandczyk” (choć w samej ekipie Scorsese jest np. dużo białych kobiet - standard B). Te filmy mogłyby mieć spore trudności ze spełnieniem nowych ekranowych standardów, ale na pewno przeszedłby "Moonlight", bo mamy tu wielu czarnoskórych i gejów.
Do tej pory jedynymi standardami kwalifikującymi obraz był czas wyświetlania filmu (ponad 40 minut) oraz szczegółowe informacje o tym, jak, gdzie i kiedy był pokazywany publicznie.
Rectangle w artykule 3 Bilboard w artykule 1Nowe standardy wejdą w życie dopiero po 96. ceremonii rozdania Oscarów w 2024 r., jednak zostały przygotowane już teraz, w czasach rozrachunków rasowych przetaczających się przez USA. Tym samym Akademia Filmowa postanowiła stworzyć globalny scenariusz dla przemysłu, by pokazać, że filmy, które walczą o najwyższe trofeum, odzwierciedlają różnorodność całego świata i wszystkich kinomanów.
„Przysłona musi się poszerzyć, aby pokazać naszą różnorodną globalną populację zarówno w tworzeniu filmów, jak i wśród widzów. Akademia jest zobowiązana do odegrania istotnej roli w urzeczywistnianiu tego planu” - oświadczyli prezes Akademii David Rubin i dyrektor generalny Akademii Dawn Hudson. „Wierzymy, że te standardy będą katalizatorem długotrwałych, istotnych zmian w naszej branży” - czytamy dalej w oświadczeniu Akademii przyznającej najważniejsze nagrody filmowe na świecie.
STANDARD AAby móc kandydować do Oscara w 2024 r. film będzie musiał spełniać dwa z czterech z poniższych standardów. By osiągnąć Standard A, film musi spełniać jedno z poniższych kryteriów:
Co najmniej jeden z głównych aktorów lub znaczących aktorów drugoplanowych ma pochodzić z niedostatecznie reprezentowanej grupy rasowej lub etnicznej: Azjaci, Latynosi, Afroamerykanie, rdzenni Amerykanie, rdzenni mieszkańcy Alaski, Hawajów lub innych wysp Pacyfiku, mieszkańcy Bliskiego Wschodu, Afryki Północnej, inna niedostatecznie reprezentowana rasa lub pochodzenie etniczne.
Co najmniej 30% wszystkich aktorów w rolach drugoplanowych ma pochodzić z co najmniej dwóch grup: kobiety, grupa rasowa lub etniczna, LGBTQ+, osoby z upośledzeniem funkcji poznawczych lub fizycznych albo osoby niesłyszące / niedosłyszące.
Rectangle w artykule 4 Bilboard w artykule 2Główna fabuła, temat lub narracja filmu ma koncentrować się na niedostatecznie reprezentowanej grupie: kobiety, grupa rasowa lub etniczna, LGBTQ+, osoby z upośledzeniem funkcji poznawczych lub fizycznych albo osoby niesłyszące / niedosłyszące.
Aby osiągnąć Standard B, film musi spełniać jedno z poniższych kryteriów:
Co najmniej dwa z kreatywnych stanowisk kierowniczych i szefów działów - dyrektor obsady, operator, kompozytor, projektant kostiumów, reżyser, montażysta, fryzjer, charakteryzator, producent, scenograf, dźwiękowiec, kierownik efektów wizualnych, scenarzysta – ma być reprezentowana przez: kobiety, grupę rasową lub etniczną, LGBTQ+, osoby z upośledzeniem funkcji poznawczych lub fizycznych albo osoby niesłyszące / niedosłyszące.
Co najmniej jedno z tych stanowisk musi należeć do niedostatecznie reprezentowanej grupy rasowej lub etnicznej.
Co najmniej sześciu innych członków ekipy filmowej (z wyłączeniem asystentów produkcji) ma pochodzić z niedostatecznie reprezentowanej grupy rasowej lub etnicznej.
Co najmniej 30% ekipy filmowej ma pochodzić z następujących niedostatecznie reprezentowanych grup: kobiety, grupa rasowa lub etniczna, LGBTQ+, osoby z upośledzeniem funkcji poznawczych lub fizycznych albo osoby niesłyszące / niedosłyszące.
Aby osiągnąć Standard C, film musi spełniać oba poniższe kryteria:
Wytwórnia zajmująca się dystrybucją lub finansowaniem filmu ma mieć płatne praktyki lub staże dla niedostatecznie reprezentowanych grup: kobiety, grupa rasowa lub etniczna, LGBTQ+, osoby z upośledzeniem funkcji poznawczych lub fizycznych albo osoby niesłyszące / niedosłyszące.
Główne studia/dystrybutorzy muszą mieć merytoryczne, stałe płatne praktyki/staże, w tym dla niedostatecznie reprezentowanych grup (muszą również obejmować grupy rasowe lub etniczne) w większości z następujących działów: produkcja, postprodukcja, muzyka, efekty wizualne, dystrybucja, marketing i reklama.
Mniejsze lub niezależne studia/dystrybutorzy muszą mieć co najmniej dwóch praktykantów / stażystów z niedostatecznie reprezentowanych grup (przynajmniej jedna z grupy rasowej lub etnicznej) w minimum jednym z następujących działów: produkcja, postprodukcja, muzyka, efekty wizualne, dystrybucja, marketing i reklama.
Rectangle w artykule 5 Bilboard w artykule 3Firma zajmująca się produkcją, dystrybucją i/lub finansowaniem filmu ma oferować szkolenia i/lub możliwości pracy w celu rozwijania umiejętności BTL dla osób z następujących niedostatecznie reprezentowanych grup: kobiety, grupa rasowa lub etniczna, LGBTQ+, osoby z upośledzeniem funkcji poznawczych lub fizycznych albo osoby niesłyszące / niedosłyszące.
Aby osiągnąć Standard D, film musi spełniać poniższe kryterium:
Studio i/lub wytwórnia filmowa ma mieć wielu kierowników wyższego szczebla spośród niedostatecznie reprezentowanych grup (muszą obejmować osoby z grup rasowych lub etnicznych) w zespołach marketingu, reklamy i/lub dystrybucji.
Wszystkie kategorie inne niż "najlepszy film" mają być oceniane zgodne z obecnymi wymaganiami stosowanymi przez Akademię Filmową.
W przypadku Oscarów 2022 r. i w 2023 r. przesłanie poufnego formularza (Academy Inclusion Standards Form) będzie wymagane w procesie kwalifikacji w kategorii "najlepszy film", jednak osiągnięcie progów nie będzie jeszcze wymagane.
Reasumując – widać czarno na białym, że wyprodukowanie oscarowego dzieła będzie się wiązało nie tylko z wybitnym filmem, scenariuszem, kreacjami aktorskimi, ale też z dostosowanym tematem i przemyślaną strategią zatrudnienia! Być może łatwiej będzie otrzymać Nobla niż Oscara?
Puszczając wodze fantazji można powiedzieć, że w kategorii „najlepszy film” dzisiaj już nie dostałyby statuetki takie filmy jak „Na zachodzie bez zmian” (za mało Afroamerykanów, no i nie ma nikogo np. z Hawajów), „Przeminęło z wiatrem” (są czarnoskórzy, ale nie ma LGBT+ i w ogóle mega rasizm), „Ben Hur” (mało Afro, zero homo, chyba że wśród ekipy), „Rain Man” (jest upośledzony i lekko niedosłyszący, ale jeden w ekipie fryzjer gej, to za mało), „American Beauty” (mamy geja i w postaci filmowej, no i w obsadzie, więc jest dobrze, ale znowu za mało Afroamerykanów i brak płatnych praktyk dla rdzennych mieszkańców Alaski), „Parasite” (sporo Azjatów, tylko pytanie, czy tak liczna na świecie grupa etniczna może być niedostatecznie reprezentowana? Na wszelki wypadek ban).
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie