
Ministerstwo Obrony Narodowej złożyło zamówienie na 52 taktyczne bezzałogowe systemy powietrzne FlyEye.
Umowa będzie stanowić trzeci pakiet większej inwestycji MON, podpisanej z lokalną firmą WB Group we wrześniu 2023 r., obejmującej około 400 dronów rozpoznawczych dla wojska.
Ostatni kontrakt Polski opiewa na kwotę 97,5 mln zł, przy czym większość systemów zostanie przekazana wojskom stacjonującym na wschodniej granicy kraju.
Oczekuje się, że WB Group zakończy dostawy przed końcem roku.
Ministerstwo podkreśla, że dron FlyEye będzie wykorzystywany ze względu na technologie optoelektroniczne i specjalistyczne kamery do wykonywania zdjęć lotniczych zarówno w dzień, jak i w nocy.
Zdolność ta została już przetestowana przez Wojsko Polskie w kontekście zastosowań w Wojskach Operacyjnych, Wojskach Obrony Terytorialnej, a także w niektórych zadaniach na Ukrainie.
„To znaczący krok w wyposażeniu polskiej armii” – powiedział minister obrony narodowej i wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz . „To sprzęt uniwersalny, z którego osiągnięć korzystają wszyscy. Cieszę się, że ta inwestycja wspiera również polski przemysł zbrojeniowy. Wdrażamy zasadę 50/50. Zakłada ona, że połowa wydatków na sprzęt wojskowy trafia do polskich firm, zarówno publicznych, jak i prywatnych, produkujących w Polsce, a druga połowa pochodzi z zagranicy. Dziś wdrażamy ją we współpracy m.in. z WB Electronics, która dostarcza sprzęt najwyższej jakości”.
Polska dała zielone światło na pierwsze zamówienie FlyEyes z WB Group w kwietniu. Po nim nastąpiło kolejne zamówienie pięć miesięcy później .
FlyEye firmy WB Group to platforma „jednopłatowa” o długości 1,8 metra i skrzydłach rozciągających się na około 3,6 metra.
Można go rozłożyć ręcznie w czasie krótszym niż 10 minut i może on startować w trudnych warunkach, w tym w terenach leśnych i miejskich.
W zależności od wymagań użytkownika kamery drona rejestrujące światło widzialne i podczerwień można połączyć z dodatkowymi urządzeniami obserwacyjnymi, aby sprostać trudniejszym zadaniom.
FlyEye napędzany jest cichym silnikiem elektrycznym na bazie polimerów litowych, który umożliwia osiągnięcie maksymalnej prędkości 120 kilometrów na godzinę, pułapu 3000 metrów i ponad 2,5 godziny gotowości do lotu.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie