Hajs pieseła: Dogecoin. Od mema do kryptowaluty
Hajs pieseła: Dogecoin. Od mema do kryptowaluty Hajs pieseła: Dogecoin. Od mema do kryptowaluty

Dogecoin to najbardziej memowa waluta na rynku. Stworzyli ją Jackson Palmer i Billy Marcus dla żartu. Logiem kryptowaluty jest wizerunek psa Shiba Inu, czyli popularny memiarski pieseł. Twórcy ograniczyli emisję do 100 miliardów monet i aby projekt nie był traktowany poważnie, nagroda za wydobycie była wypłacana losowo.

Taki zabieg powinien zniechęcić inwestorów i entuzjastów do jakichkolwiek nadziei na wzrost Dogecoin. Jednak w ciągu miesiąca od uruchomienia strona projektu została odwiedzona milion razy, a w 2014 roku konieczne było zrezygnowanie z losowego podziału opłat za wydobycie ze względu na gwałtowny wzrost liczby użytkowników.

Dogecoin został wprowadzony na rynek 6 grudnia 2013 roku. Projekt wywołał pozytywne emocje swoją bezpośredniością, a cena monety wynosząca ułamek centa sprawiła, że mogła być kupowana i wydobywana przez wszystkich zainteresowanych. Kanał R/Dogecoin na portalu społecznościowym Reddit w ciągu kilku tygodni zyskał 20 tysięcy subskrybentów, a cena monety wzrosła o 300% do 0,002$.

Obecnie r/dogecoin ma 1,5mln subskrypcji.

Jednak prawdziwą popularność moneta zdobyła, gdy społeczność zjednoczyła się w celach charytatywnych. Stało się to spontanicznie - pierwszym impulsem do zjednoczenia się był atak hakerski 25 grudnia 2013 roku. Hakerzy ukradli około 11 milionów monet, co w tamtym czasie wynosiło 12 000 dolarów. Użytkownicy R/Dogecoin postanowili włączyć się do akcji i zrekompensować straty poniesione przez ofiary ataku. Kampania nosiła nazwę SaveDogmas, w ramach której zebrano 15 milionów dogecoinów.

Był to punkt wyjścia dla kolejnych akcji charytatywnych. W 2014 roku Shibis (od Siba Inu) zebrał 30 000 dolarów dla jamajskiej drużyny bobslejowej i 7 500 dolarów dla indyjskiego lugera Shiva Keshavana, aby wysłać ich na Zimowe Igrzyska Olimpijskie do Soczi w Rosji. Historie te zostały podchwycone przez główne zagraniczne media i cały świat dowiedział się o Dogecoin. W połowie stycznia wolumen dziennych transakcji w sieci Dogecoin na krótko przewyższył Bitcoina i inne kryptowaluty.

W 2014 roku Shibis pomogli nie tylko olimpijczykom: zebrano 50 000 dolarów na budowę instalacji wodnych w Kenii, 30 000 dolarów na zapewnienie psów przewodników dla niepełnosprawnych dzieci oraz 55 000 dolarów dla Josha Wise'a z Nascar, które pozwoliły mu wziąć udział w wyścigu Talladega Superspeedway.

Akcja charytatywna społeczności odbiła się szerokim echem w sercach celebrytów. Snoop Dogg, Carol Baskin, Kai Green, Gene Simmons, Mia Khalifa i wielu innych wyraziło swoje poparcie dla kryptowaluty. Od września 2018 roku Elon Musk niejednokrotnie wyrażał swoją sympatię do projektu, za każdym razem wynosząc kurs kryptowaluty na nowe szczyty. Zauważył on nawet, że pewnego dnia Dogecoin może stać się oficjalną walutą Marsa.

Dogecoin nie jest już tylko kryptowalutą, ale marką z nieodłącznymi pozytywnymi cechami. Jest to jeden z nielicznych projektów, który nie stawia sobie za cel priorytetowy wzrostu kapitalizacji. To właśnie tę cechę podkreśla w nim Elon Musk i właśnie ta okoliczność sprawia, że Dogecoin jest tak popularny.

Źródło: [1][2][3]

Autorem artykułu jest Meiv

0.15450596809387