Projektowali etykiety za skrzynkę wina: Freud, Picasso, Chagall, Miro, Warhol
Projektowali etykiety za skrzynkę wina: Freud, Picasso, Chagall, Miro, Warhol Projektowali etykiety za skrzynkę wina: Freud, Picasso, Chagall, Miro, Warhol

"Obraz" brytyjskiego artysty Luciana Freuda, wnuka ojca psychoanalizy Zygmunta Freuda, został odsłonięty w 2009 roku w Muzeum Designu w South Beach na Florydzie, ale nie było to jedyne nowe dzieło sztuki w galerii. Kompozycja drugiego dzieła składa się z jeżynowych nut z dodatkiem białego pieprzu oraz wanilii.

To dlatego, że Freudowi zlecono stworzenie etykiety dla wina Chateau Mouton Rothschild, rocznik 2006. Rodzina niemieckich Żydów wpadła jako pierwsza na taki pomysł i to na wiele lat przed marketingowcami z Absolut Vodka, którzy w zamian za symboliczną kwotę i skrzynkę wódki nawiązywali współpracę z artystami, by zaprojektowali oni etykietę tej przedniej, szwedzkiej wódki z Åhus. 

Kiedy baronowa Philippine de Rothschild zaprezentowała pracę artysty na The Wolfsonian-Florida International University, wiele par oczu zagłębiło się we wnętrze świeżo odkorkowanej butelki. Znajdowało się w niej perfekcyjne wino w kolorze owoców granatu, z winnic położonych na północny zachód od Bordeaux we Francji, gdzie rodzina baronowej tworzy wybitne trunki od pięciu pokoleń.

„Gdybyśmy nie mieli wina o tak niekwestionowanej jakości, nie moglibyśmy umieszczać obrazów na etykiecie” - powiedziała baronowa. Wybrane etykiety i oryginalne dzieła sztuki zamówione i wykonane specjalnie dla nich od 1945 roku były nie raz wystawiane w muzeum.

Podczas gdy inni winiarze tworzyli wyraźne logo, aby przyciągnąć uwagę na zatłoczonych półkach sklepowych, marka Chateau Mouton Rothschild opiera się na tradycji i elitarnej reputacji. Każdy rocznik ma swojego artystę.

Po raz pierwszy to ojciec baronowej, baron Philippe de Rothschild, zlecił plakaciście Jeanowi Carlu zaprojektowanie etykiety w 1924 roku, aby oznaczyć rocznik butelkowany w całości w zamku. W 1945 roku ożywił etykietę zwycięskim symbolem „V”, aby uczcić koniec wojny.

Kiedy baron przejął rodzinny majątek w 1922 roku, na większości etykiet win podawano po prostu nazwę zamku. Wybór artysty do zilustrowania etykiety był jedną z wielu jego innowacji, które miały na celu unowocześnienie tradycji winiarskich w regionie Bordeaux. Baron twierdził, że produkcja wina jest sama w sobie sztuką, a umieszczanie prac artystów na etykietach, to wyjątkowo odpowiedni „akcent”.

Jego córka mówiła, że ojciec początkowo zamierzał upamiętniać doniosłe wydarzenia historyczne, jak to w 1946 roku, kiedy jego zdaniem najważniejsza była śmierć Gandhiego, ale ponieważ Gandhi był niepijący, baron zlecił Jeanowi Hugo etykietę ze sceną duszpasterską. Zdał sobie wkrótce sprawę, że sztuka jest ważniejsza od historii.

Od tego czasu zamek i winnice Rothschildów współpracowały z wybitnymi artystami, którzy się zmieniali, podobnie jak roczniki wina. Wśród projektów są dzieła przyjaciół rodziny, takich jak Marc Chagall, Wassily Kandinsky, Francis Bacon, Picasso, czy Miro.

Etykieta Freuda na roczniku 2006 – wizerunek szczęśliwej zebry i palmy w doniczce – w satyrycznej formie przypomina elementy z jego obrazu „Pokój malarza” z 1944 roku. Freud, podobnie jak wszyscy artyści przed nim, zamiast opłaty, otrzymał skrzynki ze „swoim” rocznikiem Mouton Rothschild.

Marka Chateau Mouton Rothschild zachowała w swych archiwach każde dzieło wraz z powiązanymi fotografiami, szkicami lub alternatywnymi wersjami, które ostatecznie zostały odrzucone. Z pewnością pominięte dzieła tak wybitnych twórców byłyby równie interesujące, co zaakceptowane projekty.

Ci artyści zapewne pogardziliby masową produkcją ich dzieł, ale skuszeni ekskluzywną reputacją słynnej rodziny, nie odmawiali. Niektórzy bawili się wizerunkami winogron, a inni jak Keith Haring, umieszczali dwa barany ze spiralnymi rogami na pijanych nogach (etykieta z 1988 roku). Salvador Dali nabazgrał wełnę symbolizującego tutejszy zamek barana na roczniku ‘58.

Inni oddali hołd baronowi lub jego córce. Andy Warhol umieścił na etykiecie z 1975 roku dwa różne portrety barona na wydartych skrawkach różu, żółci, fioletu i limonki. Lustrzane odbicia uśmiechniętej twarzy barona spoglądają z rysunkowej etykiety Roberta Wilsona z 2001 roku. Zakup wina z Mouton Rothschild jest podobny do inwestowania w sztukę: butelki najlepszych roczników sprzedają się za tysiące dolarów.

Kolekcja etykiet została po raz pierwszy wystawiona w 1981 roku i była pokazywana na całym świecie. Uważa się, że mimo listy artystów, nie jest to wystawa sztuki współczesnej, a raczej pokaz indywidualnych „prezentów artystycznych” od utalentowanych przyjaciół. Jako całość, dzieła łączą się ze sobą niczym bogate nuty czerwonego wina, wzmacniając charakter i legendę Chateau Mouton Rothschild.

źródło: [1]

0.14875197410583